Wednesday, October 23, 2013

MEMILIH KAWAN JANGAN SAMPAI MENYISIH

Salam,

Tajuk di atas sebenarnya lebih kepada persahabatan. Teringat zaman sekolah dulu-dulu atau zaman tadika. Mesti semua orang ada kawan favourite masing-masing atau group masing-masing. Selalu dalam group tu mesti ada 4 atau 5 orang kawan baik atau bff...Bila ke mana-mana saja, mesti pergi dalam group itu. Tak boleh orang lain join . Itu macam dah jadi peraturan dalam group tu. Tapi itu zaman sekolah. Zaman hingusan yang memang fikir nak enjoy and nak hepi-heppi. Time tu memang tak fikir pun pasal perasaan kawan -kawan lain yang teringin nak join group kita. Yang teringin nak jadi kawan kita. Yang teringin nak kongsi suka duka dengan kita. Selalunya mereka-mereka ni mesti takut nak dekat dengan grouping yang macam ni sebab kebanyakkan group bff salu ikut kategori. Contoh macam kalau nk join certain group tu mesti dia wajib dari keluarga yang kaya, atau mesti ada paras rupa yang cantik atau mesti kategori budak-budak pandai atau mesti kategori yang giler K-POP..hehe. Kalau tak termasuk dalam kategori-kategori tu jangan harap la leh jadi bff grroup tu.Kesian kawan-kawan yang lain.Akhirnya mereka disisihkan sebab group bff tu tersangatlah memilih kawan.

Mmm kalau benda tu jadi time zaman-zaman sekolah dulu tak pe la juga dan dimaafkan.Maklumlah zaman budak-budak.Fikiran pun tak matang. Tak tau adab nak jaga hati orang lain.Tak dapat nak bezakan mana baik dan mana buruk. Peduli apa kalau orang lain terasa dengan kita, malah saja nak menunjuk-nunjuk yang kita ni ada best friend forever lah kata kan..mm tapi time tu tak tau betapa berdosanya menyakiti hati orang lain.

Kan seronok kalau dalam berkawan tiada sempadan atau batasan yang dapat membezakan sesama manusia.  Tapi sekarang dah jadi trend pulak memilih kawan yang sekufu. Entah lah, makin meningkat dewasa, perangai masih tak berubah.Masih ada segelintir manusia yang mementingkan kebendaan dan dunia selain dari pentingkan ikatan silaturrahim . Di sekeliling saya pun ramai lagi manusia yang terlalu memilih kawan dan pandang sebelah mata sahaja kawan yang tidak disukai.. Kesian pada kawan-kawan lain yang adakalanya teringin untuk menjadi sebahagian kawan mereka.  Tetapi kita juga harus pandai menilai kawan, Jangan sampai terjebak dengan kawan yang hatinya penuh dengan kemaksiatan dan  mementingkan duniawi semata-mata.


Hadis Persahabatan: Bermanis Muka
Abu Dzar meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Jangan engkau memandang kecil perbuatan yang baik, walaupun sekadar bermuka manis apabila bertemu dengan sahabat” Riwayat Muslim)

 Persaudaraan Dalam Islam: Tujuh Hak Seorang Muslim Daripada Muslim Yang Lain.
Rasulullah s.a.w. menerangkan:
“Tiap orang MuKmin telah diwajibkan oleh Allah mendapat tujuh hak daripada orang mukmin yang lain:

1. iaitu memandangnya dengan penuh penghargaan,
2. menyimpan perasaan mesra dalam hati terhadapnya


3. menghulurkan simpati dengan harta sendiri,
4. mengharamkan perbuatan mengumpat terhadapnya,
5. menziarahinya ketika sakit,
6. mengiringi jenazahnya (apabila meninggal dunia) dan
7. tidak menyebut tentangnya kecuali yang baik sahaja setelah ketiadaannya.”

(Riwayat Ibnu Babawaih)




2 comments: